پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

به مناسبت یوم الله 9 دی؛ بصیر کسی است که مطلب را می‌شنود ولی زودباور نیست – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

به مناسبت یوم الله ۹ دی؛ بصیر کسی است که مطلب را می‌شنود ولی زودباور نیست

دی 10, 1402

درس اخلاق سیاسی حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته به مناسبت یوم الله ۹ دی:

تاریح ۹ دی ماه ۱۴۰۲

از آنجا که دی ماه متیمن به مناسبت‌هایی است که ما طلاب باید جلودار آن باشیم حدیث امروز را در محضر امام بصیر و امام العرفا و امام همه اهل بصیر سر الانبیاء و المرسلین حضرت امیر المؤمنین ع.. هستیم. امروز نیز روز نهم دی است. از نهم تا نوزدهم را دهه بصیرت نام‌گذاری کردند. دهه‌ای که هم یادآور علت حدوثی انقلاب اسلامی است و هم علت‌های بقایی انقلاب اسلامی. بصیرت یعنی انسان مراقب باشد چه چیزی اعتقاد او را به وجود آورده است و چه چیزی اعتقاد او را نگه می‌دارد. مضاف الیه انقلاب اسلام است. در گذشته‌ها وجود نازنین آقا رسول الله ص.. علت حدوث اسلام به معنی اخص بودند و امام حسین ع.. علت بقاء آن بودند. اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء. هر چیزی که مقتدای آن اسلام باشد باید علت حدوثی و بقایی آن معلوم باشد. باید علت حدوث و بقای انقلاب را تبیین کنیم. جهاد تبیین جز این نیست.

تعبیری از حضرت امیر ع.. هست که بصیر چه کسی است؟ این را برای شاگردان و منتسبان خود بیان کنید. حدیث این است. در نهج البلاغه خطبه ۱۵۲:

انما البصیر من سمع فتفکر.

بصیر کسی است که مطلب را می‌شنود ولی زودباور نیست. تفکر می‌کند که آیا راست است؟ بصیر هیچ گاه دنبال شایعه نمی‌رود. شایعه را اهل تخیل می‌سازند و کسانی که بی فکرند رواج می‌دهند. بصیر اهل اندیشه و تحلیل است. در جنگ صفین وقتی قرآن‌ها را سر نیزه‌ها کردند و عده‌ای فریب خوردند حضرت فرمودند فرق ما با دیگران این است که آنها اول شمشیر می‌زنند و بعد می‌گویند چه کنیم ولی ما شمشیرمان زیر نظر فکرمان است.

و نظر فابصر

ویژگی دوم این است که نظر دارد. نظر نگاه با تأمل است. یعنی مصادیق را می‌سنجد. آیا بر وفق عقیده‌اش است یا خیر؟ افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت. نظر رؤیت تنها نیست. حال که نگاه کرد اهل بصیرت می‌شود. مصادیق را می‌نگرد و بصیرت می‌یابد. اهل بصیرت کسانی هستند که مصادیق را می‌شناسند. تنها اهل عناوین نیستند. وقتی صحبت فتنه می‌شود مصادیق فتنه را هم بیان می‌کنند.

و انتفع بالعبر

به عبرت‌ها انتفاع دارند. عبرت آن است که انسان حقایقی را دیده است و مصادیقی شنیده است حال می‌خواهد برای دیگران نقل کند. گذشته چراغ راه آینده است. المؤمن کیّس یعنی مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. اهل عبرت است.

انا قتیل العبرة. یک احتمالش این است که من کشته عبور ملت‌ها از حوادث هستم. یک احتمال اشک ست و دیگری اینکه از عبرت باشد.

انسان بصیر پلی می‌زند بین نفس  خود و جامعه‌ای که او را به عنوان بصیر می‌شناسد برای عبور مردم از فتنه‌ها و درس گرفتن از وقایع.

نهم دی یادآور روزی است که مردم آمدند عاشورا را الگوی عبور خود قرار دادند و فتنه زمانه را فتنه بنی امیه مقایسه کردند.

ثم سلک جددا واسعا

انسان بصیر دنبال مسلک و مشرب می‌گردد. راه‌ها را واضح و روشن می‌کند. با شنیدن، با تفکر، با ابصار و نظر و عبرت گرفتنش راه‌ها را مشخص می‌کند و اهل بصیرت می‌شود.

خدا مقام معظم رهبری دامت برکاته این سید و سالار را حفظ کند. مرادشان از بصیرت همین است. در گرداب فتنه عمود تفکر و بصیرت و عبرت دارد. خصلت‌ انسان‌های بصیر از گردنه‌ها عبور کردن است.

ولی نه فتنه‌زده می‌شوند و نه فتنه در آنها اثر می‌کند. چون ملاک دارند اهل تشخیص و داشتن شاخصه‌ هستند. آنهایی که بصیر باشند و تفکر و نظر و ابصار داشته باشند و از فتنه‌ها عبور کنند در صراط مستقیم قرار می‌گیرند. این راه به امام زمان ع.. ختم می‌شود. جامعه مهدوی نیاز به بصیرت دارد. تا می‌توانید برای جوان‌ها وقت بگذارید و دریابید آنها را. خودمانی شوید و مشکلاتشان را حل کنید. وظیفه همه ما این است که ضرر و زیان فاصله گرفتن از بصیرت را بیان کنیم. ضررگرا نخواهند شد بلکه بصر و نظر را انتخاب می‌کنند. تقدیم می‌کنیم به شهدایی که خونشان در مسیر بصیرت‌افزایی ریخته شد. همانند شهدای کربلا و دیگر شهدا در زمان‌های مختلف. اگر بیان و بنان ما در همین مسیر باشد هیچ فتنه‌‌ای اثر نمی‌کند. شهداء الفضیلة علامه امینی را مطالعه کنید.

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *