پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

چرا به ثامن الحجج(ع) «رضا» می‌گویند؟ – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

چرا به ثامن الحجج(ع) «رضا» می‌گویند؟

دی 21, 1401

پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گرانبها لفظ “بضعة منی” را به کار برده اند. اول، وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) بودند و دومین شخصی که ایشان، او را پاره تن خطاب کردند، امام رضا(ع) بودند. این حدیث مورد تائید شیعه و سنی است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اهمیت میلاد امام رضا(ع) در کائنات و خوش یمن بودن این روز، گفت: راجع به امام رضا(ع) گفتنی ها و شنیدنی ها بسیار است، ولی اولین نکته در خصوص آن حضرت، نام مبارک ایشان است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: نام شریف حضرت “علی” و مهمترین لقب ایشان “رضا” است؛ لقب ها در بسیاری اوقات در بردارنده حقیقت های وجودی افراد است و “رضا”، خصوصیت خاص حضرت بوده است.

مولف کتاب الهی نامه تصریح کرد: در بیان اهمیت این صفت باید به نکات بسیار مهمی اشاره کرد که همگی در دایره نظام خلقت و آفرینش قابل ارایه است؛ خداوند، آفریدگار است و ارتباط او با انسان و بشر رابطه خالقی و مخلوقی است؛ همان گونه که خدا احسن الخالقین است، لازمه این وجود بی همتا، احسن المخلوقین است که انسان نام دارد.

وی با بیان این که عظمت و بزرگی انسان به بهانه و دلیل اراده و اختیار اوست؛ زیرا نتیجه اراده یا خوبی است یا بدی، ابرازداشت: حسن انسان به عبادت است که نتیجه آن رضایت خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی افزود: خداوند در آیه ۱۵سوره فتح بیان می کند “لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا” یعنی این که انسان هرگاه به مقام عبودیت برسد، خداوند از او راضی خواهد شد؛ اگر انسان به مقامی رسید که خداوند را راضی کند، رضایت خدای متعال نیز به رضایت او بسته خواهد بود؛ همچون رسول خدا(ص) که خدا از ایشان راضی بود”وَ لَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضى(الضحی آیه ۵)”.

*پیامبر(ص) چه کسانی را “بضعة منی” خواند؟

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که نبی مکرم اسلام(ص) در قله عبادت مخلوقین است، ادامه داد: ایشان مصداق عبارت “یا ایتهاالنفس المطمئنه” است؛ نکته تفسیری استثنایی در مطلب آن است که در اینجا ارتباط راضیه و مرضیه، امام رضا(ع) است؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گرانبهای خود لفظ “بضعة منی” را به کار بردند که اول، وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) بودند و دومین شخصی که ایشان، او را پاره تن خطاب کردند، امام رضا(ع) بودند که این حدیث مورد تائید و نقل شده از سوی شیعه و سنی است.

وی ادامه داد: حضرت رسول اکرم(ص) فرموده اند«ستدفن بضعة مني بأرض خراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه/ پاره‏اي از تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ گرفتاري او را زيارت نمي‏کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي‏زدايد و هيچ گنهکاري به زيارت او نائل نمي‏شود، مگر آن که خداوند گناهانش را مي‏آمرزد(وسائل الشیعه ج۱۰ ص۴۳۷)».

*مصداق بارز رضا و غضب الهی

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) و امام رضا(س) مصداق بارز رضا و غضب الهی هستند و هر کس که این دو وجود نورانی را از خود راضی نگاه دارد، خدا را راضی کرده است و هرکس که موجبات آزار این دو بزرگوار را فراهم کند، خدا را ناراضی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: قطعا کسی که رضایت مخلوق دست او باشد و امضای عبادتهای دیگران به دست او باشد، باید خودش به مقام رضا رسیده باشد که از خدا راضی است و خدا هم از او راضی است؛ لذا سیره عملی امام هشتم این بود که راضی به قضا و قدر الهی بودند؛ زیرا قضا قابل تغییر نیست، ولی در قدر می توان مسیر را تغییر دارد، حضرت ثامن الحجج(ع) به هر دو راضی بودند.

*تمام آیات قرآن در وجود امام رضا(ع) متجلی است

وی با بیان این که سیره عملی پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع)، خاصه امام رضا(ع)، سیره قرآنی و اخلاقشان برگرفته از آیات قرآن است، افزود:) در حقیقت اخلاق امام رضا(ع تفسیر آیات قرآن کریم است و تمام آیات قرآن در وجود حضرت متجلی شده است؛ ایشان در رفتار و کردار و حتی در ذکر، سجود، رکوع و نشست و برخاست خود، هیچ چیزی کم و بیش از قرآن را رعایت نمی کردند و همیشه سنت بزرگان دین را در جامعه ترویج می دادند و یکی از آنها این بود که هیچ گاه در جمع به دیوار تکیه نمی دادند.

این استاد حوزه یادآور شد: حضرت در عین ساده زیستی زندگی می کردند و در تابستان روی بوریا استراحت کرده و در زمستان نیز بر روی نمد می نشستند، ولی در عین سادگی، همیشه در بین مردم با آراستگی حضور می یافتند و ظاهر زیبا و معطر و نظیف ایشان تحسین همگان را بر می انگیخت؛ زیرا همیشه می فرمودند که “کسی که خدا را راضی نگه می دارد باید مردم را نیزکه بنده خدا هستند، راضی نگاه دارد و نباید از حضور ما رنجشی به آنها وارد شود”.

*امام رضا(ع)؛ مصداق کامل رضای الهی

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: یکی از نشانه های رسیدن انسان به مقام رضا؛ کم کردن چراها و سئوالات خود از خداوند است؛ انسان رضا هیچ گاه از خدا سئوال نمی پرسد و گلایه نمی کند؛ بالاترین درجه زهد پایین ترین درجه ورع است؛ بالاترین درجه ورع نیز پایین ترین درجه یقین است و بالاترین درجه یقین، پایین ترین درجه رضا است که امام رضا(ع) نیز مصداق کامل رضای الهی است.

وی با بیان این که خداوند حضرت را “رضا” قرار داده و رشته کرامت و ضمانت را به دست ایشان سپرده است، ابراز داشت: معرفت به امام همین است که انسان این مراحل را دانسته و با عشق و مدهوشی، از امام خود یاد کند و بداند که برای رسیدن به خدا باید امامش را راضی کند.

*صبح خود را با سلام به امام رضا(ع) آغاز کنیم

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تصریح کرد: یکی از اصولی که تمام شیعیان باید در زندگی خود رعایت کنند و سعادت دنیا و آخرت و روزی و سعادت را برای خود به ارمغان بیاورند، این است که هر روز به امام رضا(ع) سلام دهند؛ زیرا این سلام باعث رضایت خدا خواهد شد و اگر کسی صبح خود را با سلام به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آغاز کند، هم مشمول پاسخ زیبای امام(ع) خواهد شد و هم ایشان را به سوی خود متوجه خواهد کرد.

*داستانی آموزنده

این استاد حوزه با نقل داستانی، خاطرنشان کرد: روزی یکی از اغنیای مدینه با مقداری پول خدمت امام(ع) رسید و گمان می برد که با این پول، قطعا امام رضا(ع) را خوشحال کرده است؛ در همین حین امام(ع) به سمت آب رفته و بنای بر وضو گرفتند، آن مرد پشت سر حضرت حرکت کرد و مشاهده کرد که در هنگام وضو، از میان انگشتان امام(ع) طلا می ریزد، لحظه ای درنگ کرد و گمان به توهم خود کرد، ولی حضرت به او گفتند “متوهم نشده ای، درست دیدی، آنچه که از میان انگشتان من می ریزد، طلا است، خواستیم به تو بگوییم که اگر ما اراده کنیم دنیا برای ما پراز طلا خواهد شد، خواستیم به تو بگوییم که با این ذهنیت نزد ما نیایید و مراقب هم باش که این مال ناچیز، تو را از مسیر خارج نکند”.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی با تاکید بر این که امام رضا(ع) مظهر کامل کوثر است، گفت: تکاثر به معنی جمال های دنیوی است و کوثر مظهر جمال های دنیوی و اخروی است؛ حضرت امام رضا(ع) کوثر الهی خداست و رمز رضوان را برای شیعیان، نماز اول وقت یاد کرده اند؛ حضرت فرمودند که رضوان در نماز اول وقت است و نماز بعد از وقت غفران است؛ نکته جالب اینجاست که فرشته های موکل بر بهشت نیز رضوان نام دارند.

*عزت ایران به برکت امام رضا(ع) است

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: امروز ایران به واسطه حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، قلب دنیای اسلام و تشیع است و مایه افتخار هر شیعه در سراسر جهان است. جالب اینجاست که امام رضا(ع) تنها امامی است که در ایران هستند و به برکت وجود مبارکش، بیش از هزارتن از امامزادگان که هر یک به تعبیر مقام معظم رهبری، قطب های معنوی این کشور هستند، را به مردم ایران اسلامی هدیه دادند.

وی با تاکید بر این که حضرت امام رضا(ع) با خود برکت و سعادت را به این مملکت هدیه دادند، تصریح کرد: عزت امروز این مملکت از صدقه سر وجود نورانی بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) است که ملتی این چنین آزاده را با وجود نورانی خود پرورش داده و امروز ملجا و ماوای درماندگان و بی پناهان عالم است.

*جایگاه زائر امام رضا(ع)

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، بیان کرد: ایشان فرمودند “هر کس به زیارت من بیاید در سه جایگاه به داد او می رسم، اولین آنها در هنگام مرگ و دومین، موقع حساب و کتاب آخرت و سومین مرحله در کنار پل صراط است”.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در پایان تاکید کرد: زیارت امام رضا(ع) با حج برابری می کند و به همین دلیل است که زیارت ایشان را حج فقرا می نامند.

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.