پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

ویژگی های منحصر به فرد امام حسین علیه السلام – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

ویژگی های منحصر به فرد امام حسین علیه السلام

دی 21, 1401

پيامبر اكرم صلّی‌ الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم درباره نواده گرامي خويش فرموده است: حسين را در دل هاي مؤمنان، محبتي ژرف و پنهان است و او دري از درهاي بهشت است. سوگند به آن كه جانم به دست اوست كه حسين در آسمان ها، بيش از روي زمين به عظمت ياد مي شود و او زيور آسمان و زمين است.

 

به مناسبت میلاد پرنور و سرور ابا عبدالله الحسین علیه السلام، استاد هادی عباسی خراسانی از اساتید حوزه علمیه قم با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به گفتگو پرداخت.

 

این استاد بزرگوار درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: سيد جوانان اهل بهشت، ريحانه باغ رسالت، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسين علیه ‌السّلام در سوم شعبانِ سال چهارم هجري در مدينه منوره به دنيا آمد. ابوعبداللَّه، كنيه و سيد شباب اهل الجنه، سبط النبي، مبارك و سيدالشهدا از القاب آن حضرت است.

 

وی افزود: اخبار و احاديث گوناگون در فضايل و مناقب آن بزرگوار از شيعه و سني فوق تواتر است. نام آن حضرت، زينت بخشِ تاريخ انسانيت و قيام او سرخط و الگوي قيام ها و نهضت هاي جهان است. آموزشگاه فداكاري را او يگانه آموزگار است و دانشگاه شهامت و شهادت را او يكتا استاد.

 

استاد عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: پيامبر اكرم صلّی‌ الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم درباره نواده گرامي خويش فرموده است: حسين را در دل هاي مؤمنان، محبتي ژرف و پنهان است و او دري از درهاي بهشت است. سوگند به آن كه جانم به دست اوست كه حسين در آسمان ها، بيش از روي زمين به عظمت ياد مي شود و او زيور آسمان و زمين است.

 

 حضرت امام حسین علیه السلام باب نجات امت

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید بیان کرد: احادیثی که از اهل بیت در مورد دوران آخر الزمان به ما رسیده است، نشان می‌دهد که نگه داشتن دین مانند نگه داشتن آتش در کف دست است.

 

وی افزود: امام حسن عسکری علیه ‌السلام فرمودند: در آخر الزمان مردم فکر می‌ کنند مومن از دنیا می ‌روند؛ در حالی که کافرند. دعای مخصوصی که توصیه شده در دوره ما، یعنی آخرالزمان خوانده شود، دعای «الهی عظم البلا» است. یعنی در دوران بلا و سختی هستیم.

 

استاد هادی عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمودند: که یک راه نجات دارید. حضرت در زیارت ناحیه فرمودند: «السلام علیک یا باب نجات امّه» مراد از باب نجات امام حسین علیه ‌السلام است. از این رو اگر می‌ خواهیم نجات پیدا کنیم و دین ما حفظ شود، یک راه در آخر الزمان وجود دارد و آن حضرت اباعبدالله علیه‌ السلام است. سید الشهدا «باب نجاة الامة» است؛ یعنی راه نجات در دنیا و آخرت فقط از طریق امام حسین علیه ‌السلام است‌. (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۴۸، ح ۲۴)

 

وی اضافه نمود: امام حسین علیه ‌السلام راه مبارزه را، به مردمی که گرفتار ظلم و ستم افراد ستمگر و زورگو شدند، یاد داد. ایشان به این مردم آموخت که مظلوم واقع نشوید؛ ننشینید و فقط ظالم را تماشا کنید و سکوت کنید. و نیز راه احیا و حفظ دینِ جدش محمد صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم را به ما آموخت. از این جهت امام حسین علیه ‌السلام باب نجات امت است.

 

ویژگی های منحصر به فرد حضرت امام حسین علیه‌ السلام از زبان پیامبر خدا صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید خاطرنشان کرد: در مورد خصائص سیدالشهداعلیه ‌السلام روایتی از پیامبر اکرم صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم آمده است که سه ویژگی، مختصّ آن حضرت است. بر اساس این سه ویژگی، امام حسین علیه ‌السلام با دیگر اهل بیت و معصومین متمایز شده است.

 

ویژگی نخست:

وی افزود: اولین ویژگی متمایز کننده حضرت علیه السلام، «الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ» است. که در تربت مضجع شریف امام حسین علیه ‌السلام شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است؛ ولی تربت سیدالشهدا به میمنت آن حضرت و مبارکی و تبرک ایشان نه تنها حرام نیست، بلکه خوردن آن مستحب است.

 

ویژگی دوم:

این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: دومین خصوصیت سیدالشهداء علیه السلام که ایشان را متمایز می نماید، این است: «وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ»؛ دعا زیر قبه امام حسین علیه ‌السلام مستجاب است. از این رو فرمودند: وقتی به آنجا مشرف شدید، حاجات خود را طلب کنید. طبق این فرمایش نبوی یکی از جاهایی که دعا مستجاب است همین زیر قبه امام حسین علیه ‌السلام است.

 

ویژگی سوم:

استاد هادی عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: سومین ویژگی که رسول اکرم صلّی‌ الله‌ علیه ‌و آله‌ و سلّم در خصوص امام حسین علیه ‌السلام فرموده است، عبارت است از: «وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ» یعنی ائمه بعد از امام حسین علیه‌السلام همه از اولاد آن حضرت هستند. بنابراین امام زمان علیه السلام هم که می خواهند خود را معرفی کنند، می فرمایند: «من نهمین فرزند از نسل حسین علیه‌ السلام هستم.» (بحارالانوار: ج ۴۳، ص ۲۴۸)

/۲۷۰/۲۶۰/۲۲/

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.