پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

عالم‌ترين خواص كه لغزيد شيطان است – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

عالم‌ترين خواص كه لغزيد شيطان است

آبان 18, 1399

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه چهارمحال و بختياری، آيت‌الله هادی عباسی خراسانی، استاد حوزه علميه قم اول آذرماه، به‌مناسبت سوگواری ششمين روز محرم‌الحرام كه به‌همت هيئت‌های ثارالله سپاه و رزمندگان اسلام استان در مصلای امام خمينی(ره) شهركرد برگزار شد در جمع پاسداران، بسيجيان و عاشقان امامت و ولايت با بيان اينكه با لغزش خواص، جهانی می‌لغزد، افزود: عالم‏‌ترين خواص كه لغزيد شيطان است، در حالی كه سابقه ۶ هزار سال عبادت در پرونده خود داشت.

وی اظهار كرد: چون عبادت بی‌نتيجه نيست، شيطان به‌واسطه ۶ هزار سال عبادتش از قدرت و توانايی بالايی برخوردار شده است. علم و عبادت شيطان دو عامل برای ذلتش شدند كه اين ذلت به دو معنی لغزش و خواری تفسير می‌شود يعنی هر آنكه بلغزد خوار می‌شود.

آيت‌الله عباسی تصريح كرد: معرفت با علم، دانش و دانشگاه حاصل نمی‌شود، بايد انسان در دريای متلاطم نفسانی قدم بر روی نفسش بگذارد تا در گام بعدی به خدا برسد.

وی دو دشمن در مسير رسيدن انسان به خيرات را شيطان و خود انسان برشمرد و گفت: طبق آيه ۵ سوره ناس «الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿۶﴾؛ آن كس كه در سينه‏هاى مردم وسوسه مى‏كند (۵) چه از جن و [چه از] انس (۶)» شيطان و انسان دو عامل نرسيدن آدمی به حیِّ علی خيرالعمل هستند.

این استاد حوزه علمیه با بيان اينكه خطوات شيطان يعنی گام‌های ظريفی كه شياطين آرام، آرام برای دور كردن انسان از خدا برمی‌دارند، افزود: ريشه لغوی شيطان از شطنه است كه در لغت عرب به هر چيزی كه چيز ديگر را دور كند شاطن گويند و آن چيزی يا كسی كه در دور كردن اصرار ورزد شيطان ناميده می‌شود.

آيت‌الله عباسی خراسانی ادامه داد: امام خمينی(ره) به اين دليل آمريكا را شيطان بزرگ ناميد كه تلاش می‌كند انسان‌ها را از خدا دور كند و اگر اين رژيم رفتار خود را تغيير دهد و از كارهايش دست بردارد ديگر شيطان محسوب نمی‌شود؛ بنابراين تشخيص اين امر با امام و رهبر زمان‌شناس است كه لزوم تبعيت آحاد مردم از ولايت را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شيطان برای منحرف كردن انسان ابتدا از مستحبات وارد می‌شود و بعد او را به سمت مكروهات سوق می‌دهد، سپس انسان را به حرام مبتلا می‌سازد.

به گفته آیت‌الله عباسی خراسانی، انسانی كه به حرام مبتلا شد، واجبات را ترك می‌‌کند و اين چنين به جايی می‌رسد كه به مقدسات هم دهن‌كجی می‌كند.

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.