پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سیر و سلوک علامه حسن زاده امام رضایی بود/۴۰ روز در فراق خورشید – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سیر و سلوک علامه حسن زاده امام رضایی بود/۴۰ روز در فراق خورشید

دی 21, 1401

آمل- شاگردان علامه حسن زاده با اشاره به سیرو سلوک امام رضایی علامه حسن زاده بر لزوم نشر و ترویج اندیشه های ناب ایشان در جامعه تاکید کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: جمعی از شاگردان علامه حسن زاده آملی در حاشیه مراسم اربعین ارتحال سالک توحیدی بر لزوم معرفی اندیشه‌های ناب این علامه ذوالفنون در جامعه تاکید کردند.

اسماعیل منصوری لاریجانی محقق و پژوهشگر عرفان اسلامی و معارف دینی در گفتگو با خبرنگار مهر به شخصیت‌های ممتاز وجایگاه بسیار مهم علامه حسن زاده آملی در عصر کنونی اشاره کرد و گفت: اندیشه‌های بزرگ در اندیشه‌های خود طلوع می‌کنند و هیچ وقت برای این نوع اندیشه‌ها غروبی وجود ندارد.

وی افزود: نمونه بارز و مشخصه اندیشه‌های بزرگ و متعالی که هیچ وقت غروبی برای آن متصور نخواهد بود، علامه دهر حسن زاده آملی هستند که اندیشه‌های ناب او باید به نسل‌های آینده به همت و کوشش خانواده‌ها منتقل و ترویج داده شود.

این محقق و پژوهشگر معارف دینی به جایگاه مهم مازندران به لحاظ پذیرش مکتب تشییع و استقبال از فرزندان و نوادگان خاندان اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون وضعیتی فعلی که در مازندران وجود دارد، به هیچ عنوان در مسیر و امتداد این حرکت و خط سرخ علوی نیست.

منصوری لاریجانی، با تاکید بر این مهم که همه مازندران را باید مدرسه حکمت علوی تبدیل کنیم، افزود: مازندران از قرن‌های گذشته به عنوان پایگاه علویان مطرح بوده و هست و باید از هرخانه این استان پایگاه علوی بیرون بیاید اما اکنون کاخ و ویلاها در استان قد علم کرده و سبز شده است.

وی خواستار توجه جدی مسئولان و دست اندرکاران مازندران و حتی مدیران ارشد کشوری نسبت به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی در حال وقوع در مازندران شد و گفت: باید بیشتر از این مواردی که از آن دراین سال‌ها کاملاً غفلت شده، فرهنگ سازی درستی صورت گیرد.

دسترسی آسان‌تر مردم به آثار علامه حسن زاده آملی

استاد منصوری لاریجانی تصریح کرد، یکی از مواردی مؤثر در راستای بازگشت درست و فرهنگ سازی برای نسل فعلی و آینده مازندران و رسیدن به ریشه علوی، دسترسی آسان‌تر همه مردم و جویندگان علم و دانش و اندیشه و عرفان به آثار علامه است.

سلوک علامه حسن زاده آملی، امام رضایی بود

حجت الاسلام هادی عباسی خراسانی از دیگر شاگردان علامه حسن زاده نیز در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از خصوصیات برجسته علامه حسن زاده آملی را مسلک و سیرو سلوک ایشان یاد کرد و گفت: سلوک ایشان کاملاً امام رضایی بوده است و اعتقاد خاصی به امام هشتم (ع) داشتند.

وی گفت: آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به لحاظ مسلک بی‌نظیر بودند و سیر و سلوک خودشان را مسیر و اهتمام به امام رضا (ع) گرفتند.

وی اضافه کرد، علامه حسن زاده آملی جایگاه سیر سلوکی خود را که اعتقاد کلامی نیز داشتند، از امام رضا (ع) شروع کردند و در بیمارستانی که به نام امام رضا (ع) در شهرستان آمل مزین بود، چشم از جهان هستی وخاکی بستند.

شاگرد علامه حسن زاده آملی، اظهارنظر در بیان علامه دهر حسن زاده آملی را به لحاظ ارزش و مقام بالای ایشان بسیار سخت دانست و گفت: شخصیت‌های بسیار زیادی از محضر این سالک توحیدی کسب فیض کردند که اکنون در جایگاه‌های خودشان بسیار تأثیرگذار و نشر دهنده فضائل و دانش حضرت علامه هستند.

حجت الاسلام عباسی خراسانی افزود: اربعین علامه حسن زاده آملی پیام مهمی دارد و پیام آن هم این هست که باید همگان از چشمه جوشان معرفت و آثار حضرت علامه سیراب شویم.

آدمیان به هرچه روی آوردند، به آن خو می‌گیرند

یکی دیگر از شاگردان علامه حسن زاده آملی نیز گفت، آدمیان به هرچه روی آوردند و با وآن حشر و نشر داشته باشند، خوی آن را خواهند گرفت و علامه حسن زاده آملی با بیان بسم الله الرحمن رحیم در دل و جانش جاری وبا آن خو گرفته بود.

حجت الاسلام یدالله یزدان پناه نیاکی افزود: باید توجه داشته باشیم که با هر که همنشین شویم، خوی او را خواهیم گرفت و باید اکنون بعد از ۴۰ روز از ارتحال علامه حسن زاده این تفکر را در خود داشته باشیم که آن سالک توحیدی به چه صورت از درون و خاک جدا شد و کاملاً در وقف توحید و معارف عرفانی واعتقادی شده بودند.

چاپ کتاب آثار علامه حسن زاده

حجت الاسلام جلیل مرتضوی امام جمعه آمل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در زمان حیات خودش حدود ۲۰۰ عنوان کتاب از خودش به یادگار گذاشته است، گفت: از این تعداد متأسفانه حدود ۹۰ عنوان کتاب تاکنون چاپ شده و۱۱۰ عنوان دیگر تاکنون به صورت کامل چاپ نشده است.

حجت الاسلام مرتضوی افزود: آثاری که از علامه حسن زاده آملی تاکنون توسط برخی ناشران به چاپ رسیده، متأسفانه نامنظم و بی کیفیت در رنگ بندی و صفحه آرایی بوده که باید در این زمینه یک ساماندهی خوبی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد، در راستای تکمیل و نشر اندیشه‌های حضرت علامه از شهروندان و همه مردم که به نوعی با ایشان دیدار و خاطره ودست نوشته و آثاری دراختیار دارند، توسط ستاد ارتحال علامه جمع آوری و تا مراسم نخستین سالگرد به صورت کتاب منتشر و رونمایی شود.

ثبت بنیاد بین المللی علامه حسن زاده آملی

وی همچنین از اقدام ارزشمند خانواده علامه حسن زاده از فراهم کردن شرایطی در به ثبت رساندن بنیاد بین المللی علامه حسن زاده آملی به منظور ترویج و نشر اندیشه آن سالک توحیدی خبر داد و گفت: اعضای هیئت امنای این بنیاد که از فرزندان و برخی شخصیت‌های مهم علمی و دینی کشور نیز عضویت دارند.

آیت الله حسن حسن‌زاده آملی ملقب به علامه حسن زاده فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی شنبه شب سوم مهرماه در زادگاهش شهر آمل در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری به دلیل بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. پیکر مطهر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی که پیش از فوتش وصیت کرده بود که پیکرش در زادگاهش روستای ” ایرا ” و در آرامگاهی که در یکی از اتاق‌های خانه‌اش برای همسرش درست کرده بود، به خاک سپرده شود.

 

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.