پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سبک زندگی قرآنی در «ادب» خلاصه می‌شود – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

سبک زندگی قرآنی در «ادب» خلاصه می‌شود

دی 21, 1401

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم، قرآن را آغاز همه کرامت‌ها، شرافت‌ها، عظمت‌ها و ادب‌ها دانست و گفت: اگر قصد شود سبک زندگی قرآنی در یک عبارت خلاصه شود آن «ادب» است و مفاهیم قرآنی ادب را به انسان می‌آموزد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در دومین جلسه از سلسله میزگردهای اخلاقی-تربیتی که به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) قم با محوریت سبک زندگی قرآنی امروز همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد اظهار کرد: وجوب عقلانی علت تقلید برای کسانی است که خود به اجتهاد نرسیده‌اند نه وجوب شرعی.

وی تمام انسان‌های بالغ را مامور به اطاعت الهی دانست و گفت: هر فرد در هر نقطه از جهان که باشد در ماه رمضان مکلف به روزه‌داری است؛ همانگونه که روزه‌داری بر پیشینیان واجب بوده است.

استاد تفسیر قرآن کریم، قرآن را آغاز همه کرامت‌ها، شرافت‌ها، عظمت‌ها و ادب‌ها دانست و گفت: اگر قصد شود سبک زندگی قرآنی در یک عبارت خلاصه شود آن «ادب» است و این ادب را خود قرآن به ما آموخته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی با بیان اینکه آغاز کتاب قرآن با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» که از اسماء الهی است یکی از نمونه‌های تجلی ادب در قرآن است افزود: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» در هر سوره و در هر جایی از قرآن معنای خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: در حقیقت «بسم‌الله الرحمن الرحیم» یک لفظ واحد اما دارای معانی متعدد است که در هر سوره معنای خاص مربوط به همان سوره دارد.

استاد تفسیر قرآن کریم اضافه کرد: می‌توان گفت جایگاه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» در سوره‌های مختلف همانند شکل مخروط می‌ماند که یک قاعده و یک راس دارد که قاعده و راس در محاسبات برهانی نسبت واحدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: اگر قصد شود تمام قرآن در یک آیه خلاصه شود آن آیه «بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم» است و اگر قصد شود «بسم  الله الرحمن الرحیم» تفسیر شود می‌شود تمام قرآن.

وی اذعان کرد: هر بسم الله از هر شخص در هر زمانی، مکانی، هر جهت و به هر مقصدی بیان شود مخصوص همان است.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: قرآن کریم تکرار لفظی دارد ولی تکرار معنوی ندارد، وقتی یک مشترک دارای معانی متعدد در کلام یک حکیم بیاید از لطافت آن است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در پاسخ به سؤال در خصوص نسبت «بسم الله الرحمن الرحیم» با اسماء اعظم الهی گفت: انسان مسافر است و در این دنیا در آغاز راه است و برای ادامه راه به توشه نیاز دارد که قرآن اسماء الحسنی الهی را توشه این راه می‌داند و در میان اسماءالله بعضی اسامی اعظم هستند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری علیه السلام فرموده است:« بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم الهی نزدیک‌تر است از نزدیکی سفیدی چشم به مردمک چشم.» که این بستگی به آن دارد که انسان چقدر به آن توجه کند و وجود خود را با آن بیامیزد.

استاد تفسیر قرآن کریم بیان کرد: وارستگی انسان‌ها به وابستگی به بسم الله الرحمن الرحیم است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی عنوان کرد: یکی از راه‌های تأدیب فرزندان نیز تکرار بسم الله الرحمن الرحیم توسط والدین به نیت اصلاح و پرورش فرزندان است.

وی افزود: امام صادق(ع) فرموده است:« اگر برای مردم زحمت نبود می‌گفتم برای هر لقمه‌شان در هنگام غذا خوردن یک بسم الله بگویند.»

استاد تفسیر قرآن کریم تشریح کرد: میرزای قمی در کتاب قوانین نوشته است در مقام ورود امر الهی فرقی بین مومن و کافر یا دین‌دار و بی‌دین نیست ولی در مقام کاربردی و عملی قضیه متفاوت است.

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.