پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

توجه به فقه نظام در کنار فقه سنتی در دستور کار حوزه های علمیه قرار گرفته است – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

توجه به فقه نظام در کنار فقه سنتی در دستور کار حوزه های علمیه قرار گرفته است

دی 21, 1401

 

 

خوشبختانه چند سالیست که حوزه علمیه به صورت جدی و البته با برنامه منسجم و منظم در عرصه فقه نظام ورود داشته و در جهت پاسخگویی به مسائل مستحدثه و جدید حکومت اسلامی، دروس خارج متعددی را با حضور اساتید برجسته خود برگزار می‌کند

به گزارش صدای حوزه، حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی با مسائل جدید و مستحدثه‌ای روبرو شدند که برای پاسخ به آن‌ها نیاز بود تا در عین توجه به فقه سنتی، فقه نظام را نیز مدنظر قرار دهند.

همین امر سبب شد حوزه علمیه کم و بیش به مسائل جدید و مبتلابه ورود داشته باشد، ولی این ورود به صورت سازمان یافته نبود و فعالیت‌ها بیشتر شکل جزیره‌ای به خود گرفته بود، تا این‌که رهبر معظم انقلاب در سفر به قم و دیدار با علما و فضلای حوزه بر تأمین نیازهای نظام توسط حوزه‌های علمیه تأکید ویژه‌ای کردند.

مقام معظم رهبری در سخنانی حوزه علمیه را مادر نظام دانستند و فرمودند: «‌از آن طرف، حوزه‌های علمیه هم نمی‌توانند بی تفاوت بمانند. حوزه‌ی علمیه، بخصوص حوزه‌ی علمیه‌ی قم مادر این نظام است… نظام از حوزه‌ها حمایت می‌کند، حوزه‌ها از نظام حمایت می‌کنند؛ همکاری می‌کنند، به یکدیگر کمک می‌کنند.»

همین تأکید رهبر معظم انقلاب سبب شد تا مراجع معظم تقلید، علما، فقها و مسئولان حوزه از جمله مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین و… نگاه ویژه‌ای به این مسأله داشته و مکرراً در مباحث خود، بر پاسخگوی حوزه به نیازهای نظام اسلامی که از آن به مسائل مستحدثه یاد می‌شود تأکید کنند. مسائل مستحدثه‌ای که به دلیل پیچیدگی‌های دنیای مدرن روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

خوشبختانه چند سالیست که حوزه علمیه به صورت جدی و البته با برنامه منسجم و منظم در عرصه فقه نظام ورود داشته و در جهت پاسخگویی به مسائل مستحدثه و جدید حکومت اسلامی، دروس خارج متعددی را با حضور اساتید برجسته خود برگزار می‌کند.

در همین راستا گزارشی از دروس خارج نظام های اسلامی تهیه شده است که به شرح ذیل است:

گزارش اولیه دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مدارس و مراکز حوزه علمیه قم، مدرسه سطح چهار حوزه علمیه خراسان و دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان اقدام به برگزاری سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی در حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد کرده که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

نکته مهم: طلاب و فضلای علاقه‌مند می‌توانند لیست دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه علمیه قم را در سامانه نجاح به آدرسhttp://login.ismc.ir/ مشاهده و آن‌ها را انتخاب کنند.

 

 

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.