پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

تخلّق به اخلاق الهی جنبه کمتر شناخته شده آیت الله محمد یزدی – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

تخلّق به اخلاق الهی جنبه کمتر شناخته شده آیت الله محمد یزدی

دی 21, 1401

ایران اسلامی خدمتگزاری صدّیق و مقام معظم رهبری یک رفیق شفیق و حوزه های علمیه یک استاد ورزیده و پسندیده و متخلق را از دست داد.

 

به مناسبت ارتحال آیت الله محمد یزدی رحمت الله علیه، استاد هادی عباسی خراسانی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به بررسی ابعاد گوناگون شخصیت این بزرگوار پرداخت.

 

این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: رحلت ایشان را به حضرت امام زمان (عج) صاحب و پناهگاه همه حوزویان و همه انسان ها تسلیت عرض می کنم؛ به مقام معظم رهبری که یاوری مهربان و بصیر را از دست داده اند، تسلیت عرض می کنم؛ به مردم انقلابی و اسلامی ایران اسلامی که راهنمای خوب و عالم متخلق و یکی از خدمتگزاران صّدیق را از دست داده اند و به حوزه های علمیه که یک راهنما و استاد شایسته و بایسته و متخلق و انقلابی را از دست داده اند، تسلیت عرض می کنم. ان شاء الله امیدوارم اساتید و حوزویان و فضلا حالات ایشان را سرمشق زندگی علمی و عملی خودشان قرار بدهند.

 

وی افزود: من با توجه به شناختی که از آیت الله یزدی رضوان الله علیه دارم، چند نکته را بیان می کنم؛ اولا اگر قرار باشد مصادیق آیه ای از قرآن را در ایشان تطبیق کنم، این آیه است: «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما»

 

استاد خراسانی در ادامه بیان کرد: تفاضل انسان به علم است؛ چنان که آیه شریفه می فرماید: «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعملون» و تفاضل علماء به این است که اگر آنهایی که صاحب بیان هستند، صاحب جهاد شوند، تفاضل بیشتری دارند. «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما».

 

وی اضافه نمود: یک عده ای عالم مجاهد هستند و می دانید که جهاد، بر سه قسم است:

جهاد اصغر با دشمن بیرونی است.

جهاد اوسط مبارزه عقل و هوی و هوس است.

جهاد اکبر مبارزه عقل و قلب است تا صاحبان عقل سلیم مشخص شوند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید که به مناسبت ارتحال آیت الله یزدی رضوان الله علیه انجام می پذیرفت، خاطرنشان کرد: ارزش انسان به تخلق و پیروی از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است؛ همان پیامبری که مجاهدت ها نمود تا پیروانش امت وسط بشوند.

 

وی افزود: حضرت آیت الله یزدی انسانی متخلق بود. من یادم است اوایلی که به حوزه علمیه قم آمده بودیم، سال ۵۳ ایشان از کسانی بودند که درس اخلاق می گفتند. درس معرفت شناسی می گفتند. اما نه عرفان و معرفت خمود، بلکه عرفان و معرفتی که از استادی همانند امام رضوان الله علیه آموخته بودند. اگر رابطه های حوزویان و مقلدین در گذشته های از زندگی حضرت امام، رابطه مقلِّد و مقلَّدی بود، ایشان این رابطه را گسترده تر کردند و به رابطه «امام و امت» تبدیل نمودند.

 

استاد هادی عباسی خراسانی در ادامه بیان کرد: مرحوم آیت الله یزدی رضوان الله علیه انسانی متخلّق و بصیر بود؛ ایشان در قبل از انقلاب کتابی با این عنوان را به رشته تحریر در آورد: «حسین بن علی علیهما السلام را بهتر بشناسیم»؛ من یادم است، این کتاب در دست طلبه های جوان دست به دست می شد و یکی از بهانه های ساواک برای دستگیری طلبه های جوان، داشتنِ همین کتاب بود.

 

وی افزود: بحمدالله رب العالمین بعد از انقلاب می بینیم که ایشان چهره ای است که در تمام مراحل خدمت به انقلاب، خوش درخشید؛ در مرحله خدمت به انقلاب، یار حضرت امام و یار حضرت مقام معظم رهبری بود و می توان این جمله را برای ایشان بیان کرد: «عاش سعیدا و مات سعیدا»؛ ایشان همان خط استقامت، پیروی ولایت و صداقتی که شروع کرد را به پایان رساند.

 

این استاد درس خارج حوزه در ادامه به این آیه شریفه اشاره نمود: «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (بقره: ۲۰۱)

 

وی اضافه نمود: در روایتی از امام صادق علیه السلام، امام الحقائق در مورد «حسنة» در این آیه شریفه پرسیدند؛ حضرت علیه السلام فرمود: «منظور از حسنه با ما، اهل بیت بودن است.» پس منظور از این عبارت با ولایت بودن و با امامت بودن است.

 

استاد هادی عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: آیت الله محمد یزدی با عنایت حق تعالی راه را پیدا کردند؛ با بصیرتشان راه را ادامه دادند و با استقامتشان به پایان رساندند. ان شاء الله همه حوزویان به یاد ایشان خواهند بود و همان طور که پدر بزرگوارشان نام «محمد» و پسندیده را برای ایشان گذاشتند، ایشان پسندیده درخشیدند؛ راهشان را پیدا کردند که ان شاء الله الگویی برای اساتید و طلبه های جوان باشند.

 

وی در ادامه به کلامی از امام رضوان الله علیه اشاره نمود که فرمود: «اگر می خواهند طلبه ها به دام اسلام امریکایی نیفتند، جامعه مدرسین را دریابند» و به راستی بزرگانی در آنجا بودند که یکی از آنها مرحوم آیت الله یزدی رحمت الله علیه بود.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید بیان کرد: ان شاء الله اولیای الهی آن نورانیت اعمالشان را برایشان تجلی کنند. علمای مجاهد رهبران راستین شهدا هستند؛ ان شاء الله مهمان سفره شهدا و به خصوص، امام حسین علیه السلام سید، سالار و امام شهدا باشند. از روح ایشان می خواهیم برای رهبرمان و برای اینکه امانت داران خوبی باشیم و این امانت را به دست صاحب اصلی برسانیم، برای ما دعا کنند از این رو که می دانیم که بزرگان و علماء دستشان باز است و در عالم برزخ دستشان بازتر است.

 

وی افزود: ایران اسلامی خدمتگزاری صدّیق و مقام معظم رهبری یک رفیق شفیق و حوزه های علمیه یک استاد ورزیده و پسندیده و متخلق را از دست داد.

 

استاد خراسانی خاطرنشان کرد: جنبه های سیاسی مقام آیت الله یزدی شناخته شده است، از خدمت های ایشان در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و قوه قضائیه و … اما آن جنبه تخلق ایشان هنوز ناشناخته است. امیدوارم در حوزه های علمیه این جنبه های اخلاقی ایشان معرفی بشود و بحق ایشان یک استاد انقلابی متخلق و یک استاد فقیه وارسته و جامع بین حکمت عملی و حکمت نظری بود. ان شاء الله روحشان با ائمه طاهرین علیهم السلام محشور باشد.

وی افزود: در سیره عملی ایشان، انقلابی بودن، جهاد، علم، تمسک و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت را می بینیم و ان شاء الله همه ما بتوانیم ادامه دهنده این راه باشیم. خوب است که اساتید بزرگوار حوزه راجع به اهل بیت علیهم السلام، کتاب هایی ولو مختصر را بنگارند که خود، نمونه ای خوب از تمسک به اهل بیت علیهم السلام است. «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام»

 

این استاد درس خارج حوزه در ادامه بیان کرد: ما در شبانه روز یک دعای واجب داریم «اهدنا الصراط المستقیم»؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام در ذیل این آیه شریفه روایتی دارند که فیض کاشانی در تفسیر صافی به آن می پردازد. این دو امام همام می فرمایند: مقصود از این آیه آن است که خدایا به ما توفیقی بده که ما ثابت قدم در مسیر ولایت باشیم.

 

وی افزود: سیر و سلوک انسان در بزرگراه ولایت است؛ در بزرگراه ولایت چپ و راست پیام های انحرافی می دهد؛ باید مراقب هدفمان، یعنی ولایت باشیم؛ اگر راهنمایمان ولیّ و ولایت باشد، ولیّ همراهی می طلبد؛ نه افراط و نه تفریط؛ «انّا معکم»؛ معیت با ولایت است که می تواند بهترین راهنمایی باشد؛ «و بالنجم هم مهتدون» اگر راهنمای ما ولیّ باشد، هیچ گاه در مسیرمان دچار انحراف نمی شویم. و این امر، با مقاومت و استقامت باید باشد.

 

استاد خراسانی خاطرنشان کرد: ایشان همیشه تابع ولی بود؛ تابع ولیّ بودن مهم است؛ عبودیت و اطاعت از صاحب نظران نکته مهمی است. اگر انسان صاحب نظر بود و در صاحب نظری پیرو ولیّ بود، به مقام اطاعت رسید؛ چه بسا عبد باشد، ولی مطیع نباشد؛ چه اینکه می دانیم عبادت را شیطان هم داشت؛ اما نتوانست به راه برسد؛ اطاعت در سنجش با ولی است؛ چنان که می خوانیم: «السلام علیک یا میزان الاعمال»؛ اگر مراقب ولی باشیم، می توانیم مسیر را ادامه بدهیم.

۱۳۹۹/۰۹/۲۱

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.