پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

بیان برخی از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها «قسمت دوم» – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

بیان برخی از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها «قسمت دوم»

دی 21, 1401

امام صادق علیه السلام در فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله ‌عليها بعد از نمازهای واجب می فرماید: هرکس بعداز نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها را بجا آورد، قبل از اینکه پای راست را از پای چپ بردارد،( بلا فاصله بعداز نماز بخواند)، گناهانش آمرزیده می ‌شود و با الله اکبر شروع کند.

 

استاد هادی عباسی خراسانی از اساتید حوزه علمیه قم و از مفسرین قرآن کریم، در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به بیان برخی از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت.

 

نشانه ای دیگر از عظمت فاطمه زهرا (س)

صاحب کتاب «الهی نامه» و استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید خاطرنشان کرد: یکی از نشانه های عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، که می تواند نکته ای تربیتی، اخلاقی و سیر و سلوکی نیز باشد، این است که اولین شخصیت هستی، یعنی مقام رسالت تامّه حضرت رسول مکرم اسلام صلوات الله و سلامه علیه و آله وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به محضرشان مشرف می شدند، چند کار انجام می دادند که برای حضرت خیلی فوق العاده بود.

 

وی افزود: اولین کاری که حضرت رسول اکرم صلی  الله علیه و آله و سلم این بوده است: «قام الیها» که متأسفانه برخی «قام لها» می گویند؛ این دو با هم متفاوت است؛ «قام الیها» یعنی حضرت بلند می شدند و به طرف حضرت زهرا سلام الله علیهما می رفتند؛ یعنی تعظیمشان می کردند و به استقبالشان می رفتند؛ نشان از آن دارد که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مشتاق زیارت ایشان بوده اند.

 

استاد عباسی خراسانی در ادامه بیان کرد: دومین کاری که حضرت رسول الله صلی الله علیه  و آله و سلم انجام می دادند، این بود: «رحّب بها»؛ یعنی حضرت خوش آمد می گفتند؛ «مرحبا بکِ یا فاطمه می گفتند؛ به تعبیر ما فارسی زبان ها« مشرّف باد» می گفتند. کسی که خودش شریف است، به شریفه ای مانند حضرت زهرا سلام الله علیها مشرّف باد می گفته است.

 

وی اضافه نمود: کار سومی که حضرت کرده اند، این بود که «و قبّل یدیها» یعنی دستان حضرت زهرا سلام الله علیها را می بوسیدند.

 

این استاد حوزه علمیه قم افزود: کار چهارمی که انجام می دادند، این بود که «و أجلسها مجلسَه»؛ جایشان را به حضرت زهرا سلام الله علیها می دادند؛ این نشان دهنده آن بود که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار ارزشمند بود.

 

استاد هادی عباسی خراسانی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید خاطرنشان کرد: حضرت زهرا محور رضایت و غضب الهی است.

 

این مفسر قرآن کریم در همین رابطه اضافه نمود: بنده با توجه به تخصصی که در تفسیر قرآن  کریم دارم، می گویم: مصداق آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها شخصیتی آنچنانی است که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بارها درباره ایشان می فرمودند: «فداها ابوها» جان پدر به قربان این دختر باد!

 

شارح زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها خاطرنشان کرد: در یک جمله باید بگوییم حضرت زهرا سلام الله علیها آزموده قبل از آفرینش و صبوره و صابره ای بود و من توصیه می کنم این کلام «یا ممتحنة امتحنک الله ….» را نه تنها در ایام فاطمیه، بلکه در کلّ ایام بخوانند و در زندگی شان پیاده کنند.

 

فضیلت و ثواب خواندن تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از نماز

این استاد درس خارج حوزه در ادامه بیان کرد: تسبیحات حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها، شامل ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله است. بنابر روایات، این ذکر را پیامبر صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم به حضرت زهرا سلام ‌الله ‌عليها آموخت. روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا سلام ‌الله ‌علیها پس از نمازهای واجب آمده است که ما به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

 

وی افزود: از امام باقر علیه السلام روایت شده است: از جهت حمد و ذکر، خدا با چیزى بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام ‌الله ‌عليها عبادت نشده است. اگر عملى بهتر از آن بود، پیامبر خدا آن را به زهرا سلام‌ الله ‌عليها عطا مى ‌کرد.

«ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَیىءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ اَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فاطِمَةَ (سلام الله علیها) وَلَوْ کانَ شَیىءٌ اَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ فاطِمَةَ (سلام الله علیها).(وسائل الشیعه، ج۴، ابواب تعقیب، باب ۹، ص۱۰۲۴، ح ۱)

 

استاد عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: در روایت دیگرى از آن حضرت نقل شده است: هر کس تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام ‌الله ‌عليها را بگوید و بعد از آن استغفار نماید، بخشیده مى ‌شود. و این ذکر زباناً ۱۰۰ تا است اما در میزان، ۱۰۰۰ تا به حساب می ‌آید. شیطان را دور مى ‌کند و خدا را راضى مى‌ نماید.

«مَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ (سلام الله علیها) ثُمَّ اسْتَغْفَرَ غُفِرَ لَهُ وَهِىَ مِائَةٌ بِالّلِسانِ وَاَلْفٌ فِى الْمِیزانِ وَتَطْرُدُ الشَّیطانَ وَتُرْضِىَ الرَّحْمانَ» (همان، باب۸، ص۱۰۲۴، ح۳.)

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: امام صادق علیه السلام در فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله ‌عليها بعد از نمازهای واجب می فرماید: هرکس بعداز نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها را بجا آورد، قبل از اینکه پای راست را از پای چپ بردارد،( بلا فاصله بعداز نماز بخواند)، گناهانش آمرزیده می ‌شود و با الله اکبر شروع کند.

«مَن سَبَحَ تَسبِیحَ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها) قَبلَ أَن یَثنِیَ رِجلَیهِ مِن صَلَاتِهِ الفَرِیضَةِ غَفَرَ اللَهُ لَهُ، وَ یَبْدَاُ بِالتَّکْبِیرِ» (کافی، ج۳، ص ۳۴۳)

لینک قسمت اول مصاحبه: https://www.neshasteasatid.com/node/5830

۹۹/۱۱/۰۲

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.