پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

استاد حوزه در گفتگو با مهر مطرح کرد: جوانان حوزه و دانشگاه؛ زمینه‌سازان تحقق جامعه الگو – پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عباسی خراسانی

استاد حوزه در گفتگو با مهر مطرح کرد: جوانان حوزه و دانشگاه؛ زمینه‌سازان تحقق جامعه الگو

دی 21, 1401

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی با اشاره به نامگذاری روز هشتم ذی القعده به نام روز «جوانان حوزه و دانشگاه؛ زمینه سازان تحقق جامعه الگو» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آیه «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّة» از سوره مبارکه روم، جوانی میانه دو ضعف است؛ یکی ضعف کودکی و دیگری ناتوانی و پیری. پس جوانی قله و بهار عمر انسان است.

وی بانشاط بودن را از ویژگی‌های دوران جوانی دانست و تاکید کرد: ایام جوانی یک شجاعت می‌طلبد و کمال جویی در این دوران به اوج خودش می‌رسد. از سوی دیگر، جامعه یک خانواده بزرگ و خانواده یک جامعه کوچک است. مهم‌ترین عضو این دو خانواده بزرگ و کوچک اسمش جوان است، یعنی جوانان مهم‌ترین عضو جامعه هستند.

آیت‌الله عباسی خراسانی جوانان را رکن رکین و اصیل یک جامعه فاضله دانست و گفت: اگر جوان صالح باشد، جامعه صالح خواهد بود و وقتی جامعه صالح باشد انسان‌هایی که در آن زندگی مشترکی دارند، صالح خواهند بود و مدینه فاضله شکل می‌گیرد.

به اعتقاد این استاد حوزه، جامعه و جوان یک وضعیت بده و بستان دارند و بهترین حالات جوانی زمانی است که انسان دنبال ثبت هویت و شخصیت در جامعه باشد.

معیار جامعه الگو

وی با بیان اینکه وقتی مدینه فاضله به وجود می‌آید که جامعه دارای الگو باشد، اظهار کرد: الگو یا انسان را به صعود می‌رساند و یا خدای ناخواسته انسان را به انحطاط و سقوط می‌کشاند.

آیت‌الله عباسی خراسانی با استمداد از آیه شریفه «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ» پیامبر گرامی اسلام را بهترین الگو و اسوه مدینه فاضله و مومنان دانست.

این استاد عرفان حوزه برای معرفی معیارهای یک جامعه الگو، به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و افزود: آن حضرت فرمودند که خیری نیست در یاران ما که دنبال دین شناسی نباشند. پس اولین معیار جامعه الگو این است که افراد آن معرفت‌شناس و دین شناس باشند. امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: «لَو اُتِیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّیعَةِ لا يَتَفَقَّهُ [فِی‌الدِّینِ] لأَدَّبتُهُ؛ اگر جوانی از جوانان شیعه نزد من بیاید و اسلام شناس نباشد، او را ادب می‌کنم.»

وی روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل کرد و گفت: ایشان تاکید کردند که جوانی موفق است که در یکی از دو حالت دانشمند یا دانش اندوز باشد.

آیت‌الله عباسی خراسانی در بیان ویژگی دیگر یک جامعه الگو، اظهار کرد: جامعه‌ای که مردم آن اهل علم و فرهنگ باشند جامعه موفق خواهد بود. در این بین جوانانی که در حال علم آموزی باشند، بهترین اعضای این جامعه را تشکیل می‌دهند.

معیارهای جوانان الگو

وی گفت: خدای عالم، فرشتگان الهی و اهل بیت عصمت و طهارت کریم هستند و بهترین سوغات این کریمان، کریم یا همان قرآن کریم است.

این استاد حوزه، انس با قرآن را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جوانان الگو بیان کرد کرد و افزود: امام صادق علیه السلام به نقل از رسول گرامی اسلام فرمودند که اولادتان را به سه چیز ادب کنید؛ تلاوت قرآن، پیامبرشناسی و پیامبردوستی و ولی شناسی.

به گفته آیت‌الله عباسی خراسانی، بهترین خصلت یک جامعه و جوان الگو این است که ادب داشته باشد و بهترین ادب، ادب با خدا، نبی و ولی است.

وی همت بلند را یکی دیگر از ویژگی‌های جوانان الگو برشمرد و به جوانان توصیه کرد که جوانانی که در صدر اسلام اسوه بودند را به عنوان الگوی خود برگزینند.

وی از «حنظله ابن ابى عامر» به عنوان یکی از جوانان متدین صدر اسلام نام برد که با همت بلند خود از حجله عروسی به جنگ رفته و شهید شده بود و افزود: پیامبر گرامی اسلام پس از شهادت حنظله فرمود که ملائكه را مشاھده كردم بین آسمان و زمین با ظرف‌ھاى زرين حنظله را غسل مى‌دادند.

آیت‌الله عباسی خراسانی حضرت علی اکبر را الگوی همه جوانان دانست و با اشاره به فرمایش امام حسین علیه السلام که فرمود «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله» اظهار کرد: معیار یک جوان موفق حوزوی و دانشگاهی این است که حضرت رسول الله را الگوی خود قرار دهد و حضرت علی اکبر شبیه ترین افراد به پیامبر گرامی اسلام معرفی شده است.

وی با بیان اینکه خلق و منطق دست خود فرد نیست، گفت: به عنوان مثال نوه یا فرزند می‌تواند شباهت‌هایی با پدر و پدربزرگ داشته باشد اما اینکه خلق و رفتار کسی مثل رسول الله شود، حکایت از جایگاه والای آن انسان دارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به جوانان توصیه کرد که برای الگوگیری از پیامبر گرامی اسلام باید علاوه بر علم آموزی، دنبال معرفت اندوزی هم باشند.

بهترین جوان حوزوی و دانشگاهی

آیت‌الله عباسی خراسانی افزود: بهترین جوان دانشگاهی و حوزوی کسی است که اهل تقوا، نماز، انس با خدا و قرآن باشد. یک جامعه الگو جامعه‌ای است که همان طور که اهل رزم است اهل شب زنده‌داری باشد.

وی گفت: حوزه آزمون دارد، دانشگاه هم کنکور دارد. کنکور سکوی علم آموزی است اما اگر یک جوان دنبال معرفت باشد در کنکور معرفت الهی، مودب به آداب الهی است و از ادب با خدا، پیامبر، ولی و پدر و مادر به معرفت می‌رسد.

۹۴/۰۶/۰۱

Share on print
Share on email
Share on odnoklassniki
موسسه باران حکمت

موسسه باران حکمت

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله هادی عباسی خراسانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.